Het opstellen van een brief

Wanneer jij je motivatiebrief gaat maken, moet deze natuurlijk wel foutloos zijn. Bij een brief met veel spelfouten zal het bedrijf al snel denken dat je niet over de juiste kwaliteiten bezit. Laat daarom een extra spellingscheck doen door een familielid, vriend of vriendin. Een fout die ook veel wordt gemaakt is het gebruik van de foute aanhef of het gebruik van de naam van een ander bedrijf. Wanneer dit gebeurt, kun je er vanuit gaan dat je brief direct in de prullenbak belandt. Zorg ervoor dat je motivatiebrief en je CV niet te lang zijn. Het beste is om aan te houden dat je brief en CV beide niet langer zijn dan 1 pagina. Je sollicitatie zal namelijk 9 van de 10 keer bij iemand terecht komen die geen tijd zal nemen om lange brieven te lezen. Houd je brief relevant en ga niet te diep in op onbelangrijke bijbaantjes. Jij moet dus duidelijk maken wat jouw kwaliteiten zijn op een zo kort mogelijke tekst. 

Gebruik een duidelijke structuur

Jij kan een motivatiebrief maken met de volgende structuur:

  • De inleiding. Je vermeldt op welke vacature je reageert en geeft hierbij ook een reden waarom. Begin met een enthousiaste openingszin.
  • De kern. Hierin geef je de achterliggende motivatie voor je sollicitatie aan. Geef hierin aan wat je specialiteiten zijn, wat je kennis is en wat het bedrijf hierin kan gebruiken. Geef ook aan wat de eisen van je opleiding zijn voor het uitvoeren van een stage.
  • Het slot. Geef hierin aan voor welke periode jij stage moet lopen, welke bijlage jij meestuurt en wat je graag wilt bereiken. Dit kan een gesprek zijn op kantoor, via Skype of telefonisch. Maak je brief af met een enthousiaste, persoonlijke noot. 
  • Behandel dus de belangrijkste informatie zodat een bedrijf dit als eerste kan behandelen. Daarna kun je nog de beschikbaarheid en opleidingseisen noemen.

Jezelf presenteren

Zorg dat jij de brief persoonlijk maakt door het aangeven van je kwaliteiten en wat je het liefste doet. Wanneer jij laat merken dat je enthousiast bent, dan zal het bedrijf dit ook meekrijgen. Laat je interesse in het bedrijf zien en focus je vooral op het bedrijf. Wil jij je motivatiebrief oprecht over laten komen? Schrijf dan voor ieder bedrijf een nieuwe brief. Het kopiëren van een brief zorgt er namelijk voor dat je het enthousiasme kwijtraakt. Tevens kan het zijn dat je iets over het hoofd ziet waardoor er verkeerde informatie gegeven wordt.

Geef praktijkvoorbeelden wanneer je een motivatiebrief gaat maken

Je brief wordt meestal gelezen door iemand die al lang niet meer in contact staat met het onderwijs. Het is daarom niet verstandig dat je alleen je vakken opsomt. Het is daarom beter om gebruik te maken van voorbeelden zodat het bedrijf een idee krijgt van wat je geleerd hebt. Leg hierbij uit wat je favoriete vak is en geef dit aan met een voorbeeld. Neem een voorbeeld zoals een project dat je uitgevoerd hebt, een werkstuk dat je geschreven hebt of een presentatie die je gehouden hebt. Leg uit wat je hierbij gedaan hebt, hoe dit verlopen is en wat je resultaten waren.

Het versturen

Heb jij je motivatiebrief klaar? Dan ben je klaar om je brief te versturen. Hierbij moet jij rekening houden met een aantal zaken:

  • Schrijf in het kort dat je solliciteert en geef aan dat er documenten zijn toegevoegd aan de e-mail.
  • De documenten moeten een duidelijke en professionele naam hebben die duidelijk laten zien waar het document over gaat. 
  • Zorg ervoor dat de aanhef van de brief overeenkomt met de ontvanger. Is het niet precies duidelijk waar de e-mail terecht zal komen? Zoek dan op bijvoorbeeld LinkedIn naar iemand die werkt op de afdeling communicatie of Human Resources van het bedrijf. Een geadresseerde mail heeft een hogere kans dan standaard mailtjes.
  • Als laatste is het goed dat je jouw sollicitatie op een regulier tijdstip verstuurt. Wanneer jij een mail stuurt midden in de nacht, krijg je alweer twijfels vanuit het bedrijf.

Handige tips

Voordat je begint met je motivatiebrief te maken, lees dan even deze fijne tips: 
    1. Bedrijven kunnen vaak veel over jou te weten komen via de diverse zoekmachines. 
    2. Zet je sociale profielen op privé. Wanneer je wilt opvallen kun je een filmpje of collage toevoegen.
    3. Schrijf de brief in de taal en schrijfvorm van het bedrijf waar je hem naartoe stuurt. 
    4. Bij afwijzing kun jij nagaan waar dit aan kan liggen en hier kun je rekening mee houden in je volgende brief.
    5. Vraag ook je familie of vrienden om je brief eens door te lezen en hierop feedback te geven.

Civas-opleidingen